Wednesday, December 18, 2013

Resepi Ice Cream Vanilla Oreo Part 2

Ice cream lagi? Entri yang lepas aku dah review pasal resipi homemade ice cream kan? Tapi kali ni resepi lain pulak sebab resipi ni aku tak bubuh telur dan ovalette.

Actually resepi ni aku dapat dari hasil google. Saja nak cari resepi yang tak guna telur. So I found one. Resepi yang aku jumpak ni just guna fresh milk dan coffemate creamer serta biskut oreo. Tapi disebabkan kat rumah aku ketiadaan kedua-dua bahan ni, so aku adjust la sikit (banyak). Jom check out my resepi -->


Bahan-bahan :


  • 1 tin susu cair (*instead of fresh milk)
  • 10 paket kecil creamer yang dapat dari hotel-hotel yang pernah stay. (*banyak kot ada kat rumah. daripada tak guna so aku guna la)
  • 4 sudu besar gula. (*aku tambah sebab susu cair tawar. Tapi kalau hampa guna fresh milk tak payah bubuh gula sebab dah manis dah susu tu)
  • 1 sudu kecil esen vanila (*nak bagi rasa vanila)
  • biskut oreo

Cara-cara :


  • Mix semua bahan kecuali biskut oreo dalam mixer dan kacau sampai sebati. (*actually resepi asal guna blender. Tapi kat rumah aku ada blender cabai ja, so aku guna mixer sebab tak mau la ice cream aku jadi ice cream cabai pulak kan)
  • Masuk dalam bekas ais krim dan letak dalam freezer (peti ais) selama 2 jam atau separuh keras
  • Selepas 2 jam, keluarkan dan mix lagi sebab nak bagi tekstur yang lembut. (*guna mixer/blender)
  •  Tabur biskut oreo yang dikepak kecil-kecil (*aku tak hancurkan sebab nak bagi rasa tekstur biskut tu) 
  • Masuk balik dalam freezer.
  • Boleh makan selepas 4 jam.

dan hasilnya-->

Tadaa..Dah makan setengah baru nak upload. Tekstur ice cream ni keras sikit mula-mula keluar dari peti ais. So kena biar sekejap baru senang nak scoop.


Beza ice cream ni (tanpa telur & ovalette) dan ice cream (ada telur &ovalette) ialah dari segi tekstur. Yang ada telur & ovalette (ice cream part 1) lebih gebu dan creamy berbanding tanpa telur & ovallete.

2 comments:

  1. heheheh selalu je buat aiskrim homade nie...
    buat perisa coklat

    ReplyDelete
    Replies
    1. rajinnyaa. sekarang cik fafa dah malas nak buat. beli readymade ja. ^_^

      Delete